maandag 11 februari 2008

Analog Camera Galore

Ik kan het niet laten om er toch een post aan te wijden. Ik heb net even mijn collectie camera´s op een rijtje gezet die ik tot nu toe heb verzameld. Het mooie is ook dat de meeste niets hebben gekost, dan wel gevonden, dan wel gekregen. Op volgorde van aankoop/schenken/vondst:

Ricoh SLX 500 Bij mijn ouders op zolder vond ik rond de zomer van 2004 deze camera. Helaas was de sluiter kapot en was die ook niet te repareren. De camera kwam in een mooi koffertje inclusief 2 objectieven en een UV filter. Een 50mm, een 29mm. Misschien deze camera eens uit elkaar halen om te zien hoe het nu allemaal van binnen werkt?

Nikon FE Hier begon het allemaal mee. Ik kreeg deze van mijn neef omdat hij hem toch niet meer gebruikte naast zijn digitale spiegelreflex camera. Gekregen met twee lenzen, een polarisatie filter, UV filter een Sky filter. Eén 50mm (f 1.8!)en een 36-72mm zoomlens. Met deze camera schiet ik nog steeds het meeste, simpelweg omdat hij zo makkelijk in het gebruik is en mooie foto´s maakt. Ik hoef alleen zelf scherp te stellen en de automatische sluitertijd doet de rest!

Dirkon Paper Pinhole Met deze zelfgebouwde pinhole camera ben ik voor het eerst met pinhole fotografie in aanraking gekomen. Ik kende het alleen van foto´s en verhalen, maar nog nooit had ik het zelf geprobeerd. Een eerste test rolletje was al snel geschoten en ook een tweede rolletje was snel vol. De tweede was een stuk beter gelukt door de oefeningen op het eerste rolletje. Een lichtmeter bood hier veel hulp. Simpelweg doorrekenen wat je diafragma is en dan weet je zo ook ongeveer hoelang je de sluiter moet openen. Vijf minuten op een zonnige dag was geen probleem bij een 50 ISO flmpje.

Canon T50 Bij het overlijden van mijn oma kwam deye camera nog bovenwater. Wederom in een mooie tas met objectief (28-85mm zoomlens), UV filter en zelfs een flitser. Deze camera heb ik nog niet kunnen proberen want het batterij vak is geruineerd door een lekkende batterij (iemand tips?), maar ik ben wel benieuwd naar de resultaten. Alles werkte wel toen ik er twee AA´s in stopte en met een stukje aluminiumfolie had verbonden.

Voigtländer Brilliant Mijn eerste TLR camera! Een supersimpele middelformaat camera die mij veel oefening (heeft ge)kost. En die ook de reden is geweest voor het kopen van een lichtmeter... Een eerste zwart wit rolletje viel niet erg tegen, maar toch... De kleuren film is momenteel bij het lab om te worden ontwikkeld en afdrukken te laten maken. Spannend! De Voigtländer zit in een prachtig leren tasje geschroefd waarmee hij ook op een statief is te zetten en verder gewoon te gebruiken is. Scherpstellen is een wilde gok, hoewel een oude handleiding enige uitkomst heeft geboden bij het berekenen van de scherpte diepte gebieden bij de verschillende diafragma en focus instellingen.

Agfa Isoly Nog een middelformaat camera! Gekocht voor nog geen 5 euro bij het goed in combinatie met de Ilford. Deze camera heb ik nog niet getest, maar zo op het eerste gezicht lijkt alles wel prima te werken. Sluiter werkt goed, verschilleden diafragma laten zich moeiteloos afwisselen en alles loopt lekker. Proberen dus! Deze Agfa zit in een mooi bruin, hardplastic schaal tasje dat zich ook weer op een statief laat zetten. Erg benieuwd wat hier nog eens uit zal gaan komen.

Ilford Sportsman 300L Een simpele kleinbeeld camera waarvan helaas de lichtmeter kapot is. Sluitertijd, diafragma en scherpte zijn alleen op de lens in te stellen en vergt even oefenen. Ik heb vandaag het eerste rolletje ontwikkeld en enkele afdrukken gemaakt, maar ze tijn toch allemaal iets onderbelicht...nouja daar is ook wel rekening mee te houden. Deze camera en de Agfa zijn de enige twee gekochte camera´s. Samen voor nog geen €10,-. Ook de Ilford komt in een mooi plastic schaal tasje, net zoals de Agfa.

1 opmerking:

Unknown zei

Om de lekkage in het batterijcompartiment op te knappen, kun je bij de fotozaak en speciaal 'pennetje' halen, waaruit een bundeltje dunne draadjes komt. Deze kan je dan gebruiken om de harde vloeistof eraf te krabben.

Vins