maandag 1 oktober 2007

Hoek van de Molenstraat - Kloosterstraat

Ik zit net door een dikke stapel "Enschede, Zoals het toen was" te bladeren om locaties te zoeken die ik met mijn pinhole cameraatje wil gaan fotograveren. Vol enthousiasme grijp ik de volgende van de stapel. Nummer 6 over oorlog en vrede.
"Wow, mooie cover foto, grote Sherman tank met verraste Enschedeers er omheen" Het bijschrift vertelt mij
Op 1 april 1945, eerste paasdag, verschenen tanks van de bevrijders in de straten van Enschede. Na vijf jaren kwam er een einde aan de onderdrukking door de Duitsers. Op de foto een Britse Sherman-tank van de Coldstream Guards op de morgen van de 2de april op de hoek van de Molenstraat-Kloosterstraat, vóór de beschadigde woning van de fotograaf Jan Harbrink. Op 20 maart 1945 werd dit kruispunt getroffen door een bombardement.
Molenstraat? Kloosterstraat? Is dat niet gewoon bij mij om de hoek, in de meest letterlijke zin van het woord? Na invoeren in Google Earth en een dosis geschiedkundige kennis van Enschede (ahum) kom ik er (verdomme) gewoon achter dat mijn eigen kamer op de foto staat! De twee ramen links op de began grond zijn mijn raampjes! En in het vroegere huis van de fotograaf zit nu gewoon een kantoor! Ik weet het zeker. Ik ga iets doen met deze tijdschriften!01-10-2007

1 opmerking:

Robert Jan Dokter zei

haha,

mooi om te zien. maar krijg er maar weer eens zo'n tank in de straat!

Make money not war